Het laatste prototype, waarme zaterdag op Seppe een demonstratie mee wordt gehouden door Ampyx Power.
Volledig scherm
Het laatste prototype, waarme zaterdag op Seppe een demonstratie mee wordt gehouden door Ampyx Power. © Wim Van Den Broek

Windenergie van morgen komt uit zweefvliegtuig

BOSSCHENHOOFD - Terwijl de maatschappelijke discussie over windmolens de gemoederen in Nederland flink bezig houdt, komt Ampyx Power met een revolutionaire oplossing. Een zweefvliegtuig dat aan een kabel rondjes vliegt, wekt evenveel elektriciteit op als een windmolen. Het vliegende energiebedrijf uit Den Haag geeft morgen, zaterdag, een demonstratie op Breda International Airport (vliegveld Seppe).

Directeur Stef Have van Airparc Seppe kan moeilijk inschatten in hoeverre het vliegtuig propvol apparatuur met een spanwijdte van 5,5 meter in de toekomst de windturbines vervangt. ,,Wijlen Wubbo Ockels stond feitelijk aan de basis van deze nieuwe technologie. Hij verhaalde er enthousiast over tijdens de Airshow op Seppe in 2010. Aanvankelijk werd met grote vliegers geëxperimenteerd. Ampyx koos voor zweefvliegtuigjes met vaste vleugels.''

De oorsprong van het bedrijf ligt op de Technische Universiteit Delft, waar sinds begin deze eeuw gewerkt is aan het concept van vliegend opwekken van elektricitieit. Tot aan zijn dood in 2014 was Ockels nauw bij dit project betrokken. Voor de Airshows werkt Stef Have nauw samen met studenten Lucht- en Ruimtevaarttechniek uit Delft. ,,In de luchtvaartsector zijn de lijntjes per definitie kort. Omdat het hier gevestigde Orange Aircraft ook nog eens de airframes voor het ranke toestel heeft gebouwd lag het voor de hand om een demonstratie hier te houden. Publiek is van harte welkom deze primeur mee te maken. Wij zeggen: fasten your setabelts, wind energy goes airborne.''

Met een sterke, lichtgewicht kabel zit het zweefvliegtuig op de grond vast aan een lier die een generator aandrijft. Door het uitrollen van de kabel wekt de generator stroom op. Als de kabel helemaal is uitgerold, maakt het vliegtuig een geprogrammeerde duikvlucht en stijgt het opnieuw in 'achtjes' langzaam op tot zo'n 600 meter. Bij een beetje wind kan het zweefvliegtuig eindeloos in de lucht blijven. Volgens commericeel directeur Pim Breukelmans kan het onbemande toestel meer vlieguren maken dan een Boeing 747. Vrijwel geruisloos. ,,Vergelijk het met vliegeren, waarbij de kracht op het koord energie opwekt.'' 

Intussen is Ampyx wereldwijd een van de eerste bedrijven die de techniek zo ver heeft doorontwikkeld, dat het tijd is geworden voor het serieuze werk. Breukelmans: ,,In de toekomst kunnen de kosten van windenergie op land en zee drastisch omlaag, met als bijkomstig voordeel dat ons systeem minder milieubelastend, minder zichtbaar en geruislozer zal zijn.''

Het zweefvliegtuig dat zaterdag aan de 'draad' hangt heeft een spanwijdte van 5,5 meter, weegt amper 30 kilo maar is wel in staat om een zo'n 250 huishoudens van stroom te voorzien. Bij Orange Aircraft wordt gesleuteld aan het laatste prototype met een vleugeloppervlak tot wel 12 meter. Het gaat hierbij om een pre-commercieel model. In de lange periode van research werd het bedrijf gesteund door grote ondernemingen als KLM en energieleverancier E.ON. Ook Staatsbosbeheer is enthousiast gemaakt, vooral omdat negatieve effecten voor het landschap door deze methode afnemen.

,,Investeren in de energieiopwekkende drone is een kwestie van de lange adem. Met crowdfunding haalden we miljoenen op, maar om tot een commericeel model te komen is nog 30 miljoen nodig'', aldus Breukelmans, die over vier jaar zo ver hoopt te zijn.

Wie een kijkje wil nemen in de windenergie van mogen, kan zaterdag 13 mei van 11.00 tot 13.00 uur terecht op Breda International Airport.