Een volle veerpont Dordrecht-Weerkendam
Volledig scherm
Een volle veerpont Dordrecht-Weerkendam © Hans Roest

Deel van veerboten rond Werkendam mogelijk uit de vaart

WERKENDAM - De gemeenten Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam en Werkendam buigen zich in mei over de toekomst van de veerdiensten. Stoppen met de veren tussen Gorinchem en Werkendam en tussen Gorinchem en Sleeuwijk blijft een serieuze optie.

De raad van Werkendam buigt zich volgende week ook al over de toekomst van de veerdiensten. Het college wil alvast weten hoe de raad die ziet. Het gaat dan niet alleen over de verbindingen van Riveer, maar ook over de Bergsche Maasveren en het veer naar Dordrecht bij de Kop van 't Land.

Voor de Bergsche Maasveren worden dankzij een 'bruidschat' van Rijkswaterstaat de komende 15 jaar geen exploitatieproblemen verwacht. Voor het veer Kop van 't Land heeft Dordrecht in 2014 een bijdrage gevraagd van Werkendam.

Te weinig
Werkendam is vorig jaar begonnen met een bijdrage van 20.000 euro. Die loopt de komende jaren op tot uiteindelijk 80.000 euro. Dordrecht betaalt een ton per jaar. In totaal is dat zo'n 30.000 euro te weinig. Dit najaar volgt een nieuwe aanbesteding voor deze dienst. Daarbij wordt ook gekeken naar mogelijkheden om de huidige pont te vervangen. Als dat een schip is waarmee fors bespaard kan worden op brandstofverbruik, kan dat het exploitatietekort terugdringen. Jaarlijks maken een kleine 300.000 passagiers gebruik van dit veer.

Voor het financiële plaatje van de diensten van Riveer is de toekomst ongewisser. Dat heeft vooral te maken met het beëindigen van de provinciale subsidie voor het rondje Gorinchem, Sleeuwijk, Werkendam en Hardinxveld-Giessendam. Die bedroeg vanaf 2012 in de opstartfase van vijf jaar voor de provincies Zuid-Holland en Noord-Brabant samen 289.000 euro per jaar maar loopt dit jaar af. De verwachting was dat de passagiersaantallen dusdanig zouden zijn, dat met de subsidies en exploitatietekort afgedekt kon worden. Dat bleek niet het geval. De drie gemeenten staan garant voor de eerste 150.000 euro van het tekort.