Foto Martijn Schraven
Volledig scherm
Foto Martijn Schraven

Gepassioneerde paspoppen in hartje Breda "Mama, wat zijn die poppen aan het doen?"

BREDA - De rubriek Hartje Breda biedt een Bredase blik op Breda, met een liefdevolle knipoog. Dagelijks een blog online plus elke dinsdag, donderdag en zaterdag in uw krant.

,,Mama, wat zijn die poppen aan het doen?” Het kan een vraag zijn waar je als ouder niet direct een antwoord op hebt. Of liever gezegd: wel een antwoord bij hebt maar niet op het niveau van een vijf- of zesjarige.

Vermoeide voeten
De twee (vrouwen)benen die zich om het middel van de staande (mannelijke) paspop hebben gevouwd, suggereren de aanloop naar een bezigheid waar schoenen (het product dat de winkel in de Veemarktstraat verkoopt) doorgaans niet bij gebruikt worden. Anderzijds blijken kinderen ook prima in staat zelf een verklaring te vinden:

,,Die mevrouw heeft vast vermoeide voeten en daarom draagt de man haar.”

Dat is althans één van de verklaringen die Isabelle van Hilst voorbij heeft horen komen. Al 25 jaar – ze viert deze maand haar jubileum - decoreert Van Hilst haar eigen etalages. De eigenaresse van Mikki shoes / Pinocchio Schoenen maakt er graag wat moois van. Ze wisselt minder vaak van aankleding dan ze misschien zou willen.

,,Qua schoenen wel, maar voor een hele make-over van de etalage heb ik niet altijd de tijd.” Maar als de tijd heeft, dan maakt ze het graag bijzonder. Zo getuige ook het huiselijke tafereeltje in de tweede etalage, met een lieflijke huiskamersetting.

Slaapkamer
Haar jongste idee is daarentegen eerder een slaapkamer setting, of in elk geval een setting op weg naar de slaapkamer. ,,Het idee zat al heel lang in mijn hoofd”, vertelt Van Hilst. De benen had ik liggen en daar wilde ik iets mee doen. Toen ik kennissen over het idee vertelde, kreeg ik te horen: Dat kun je niet maken, maak gewoon iets stijlvols met lijsten in zwart-wit.”

Op het laatste moment besloot de schoenenverkoopster tóch haar gut feeling te volgen. ,,Ik stond al met een winkelwagentje vol lijsten bij de kassa en ik besloot toch mijn gevoel te volgen.” Met in het achterhoofd dat de voornaamste taak van een etalage het aanspreken van klanten is, blijkt deze gewaagde opstelling een schot in de roos.

,,In 25 is dit mijn topper”, aldus Van Hilst. ,,Ik krijg niets dan leuke reacties. Heel veel mensen stoppen, kijken en er worden veel foto’s gemaakt.”

Gevraagd aan een van de klanten of deze zich ook door de etalage naar binnen heeft laten lokken zegt deze: ,,Hij viel wel op. Maar ik zit hier vooral omdat mijn vrouw een paar leuke blokhakjes zag. En dan moet ik mee hè.” (MS)

poll

Premie in het vooruitzicht of niet, NAC gaat gewoon promoveren naar de eredivisie

Premie in het vooruitzicht of niet, NAC gaat gewoon promoveren naar de eredivisie

  • Eens (52%)
  • Oneens (48%)
313 stemmen