De huidige website van de gemeente Breda.
Volledig scherm
De huidige website van de gemeente Breda.

Breda trekt vijf ton uit voor nieuwe websites

Breda - Online kanalen moeten ervoor gaan zorgen dat de gemeente beter aansluit op de behoefte van de stad. Gaat het dit keer in één keer goed?

De gemeente Breda wil zichtbaarder worden voor de inwoner. Daarvoor trekt zij 500.000 euro uit voor nieuwe websites en andere online kanalen, zoals Facebook en Twitter. In het voorjaar van 2017 moet alles online zijn.

Om beter op de maatschappij aan te sluiten, komt er een website die inspeelt op de vraag van de inwoner, 'sterke' social media kanalen, een overzichtelijk intranet en online experimenten. Dit moet ervoor zorgen dat de gemeente verbetert in online contact, regelen, informeren en samenwerken. "We willen meer aansluiten op de behoefte in de stad. Op dit moment wordt 95% van de pagina's op de huidige site niet bezocht", legt de woordvoerder uit.

De huidige website van de gemeente stamt uit 2011 en kostte 425.000 euro. Er was toen veel kritiek op de kosten van de website. Zo gaven diverse internetbedrijven aan het veel goedkoper te kunnen doen. De verantwoordelijke wethouder Saskia Boelema noemde die kritiek onterecht.

Ook de invoering van de nieuwe website ging destijds niet vlekkeloos. In eerste instantie gooide het bestuur het op kinderziektes, maar een aantal maanden later bleek dat er nog flink gesleuteld moest worden aan de website.

Lees het uitgebreide verhaal in de krant van woensdag.