Rolstoeler in de knel op Zevenbergs treinstation

Stadsraad Zevenbergen roept de gemeente Moerdijk in een brief op om 'grote druk op de NS uit te oefenen' om de situatie te verbeteren.

Het is door nieuwe dienstregeling van de NS voor mensen in een rolstoel zo goed als onmogelijk om zelfstandig met de trein van en naar Zevenbergen te reizen. Er is geen treeplank meer beschikbaar om in en uit de trein te komen, ook kan geen hulp worden ingeroepen.

Het probleem speelt ook op het station Lage Zwaluwe. De Stichting Stadsraad Zevenbergen roept de gemeente Moerdijk in een brief op om 'grote druk op de NS uit te oefenen' om de situatie te verbeteren.

In december heeft de NS het traject tussen Roosendaal en Den Haag Centraal opgesplitst in Roosendaal-Dordrecht en Dordrecht-Den Haag Centraal. Tussen Roosendaal en Dordrecht rijden geen sprinters met een uitschuifbare treeplank op perronniveau meer, maar oudere treinstellen met een hooggelegen vloer. ,,Hierdoor kunnen mensen met een rolstoel, scootmobiel, rollator, maar ook fietsers en mensen met een kinderwagen niet meer zonder de hulp de trein betreden of verlaten'', zegt Peter Numan van de Stadsraad.

ProRail verhoogde ongeveer twee jaar geleden de perrons op het station om ze goed te laten aansluiten op de treinen met uitschuifbare treeplank. Zevenbergen is toen geschrapt als station waar mensen met een beperking assistentie kunnen aanvragen om in of uit de trein te komen. ,,Met het wisselen van de treinstellen is Zevenbergen niet opnieuw aan deze lijst toegevoegd.''

De huidige situatie is in de ogen van Numan 'erger dan hij de laatste twintig jaar was'. Hij wil dat de gemeente de NS dringend verzoekt om de treinen met uitschuifbare treeplanken terug te halen. ,,Zolang dit niet is gebeurd moet assistentie kunnen worden ingeroepen.''

Roosendaal is een station waar nog wel kan assistentie kan worden aangevraagd. Volgens Paul Goorden van het Gehandicaptenplatform Halderberge is het perron van het station in Oudenbosch nooit verhoogd, waardoor ook de sprinters met uitschuifbare treeplank rolstoelers geen soelaas bieden. ,,Wij dringen al jaren aan op verbetering.''

De NS heeft op korte termijn geen oplossing. ,,Er is voor dit traject nu voor dit materieel gekozen, mogelijk verandert dat straks. In de tussentijd verwijzen wij naar stations met assistentieverlening.''

Behalve Roosendaal beschikt in deze regio ook Etten-Leur over deze service.