Volledig scherm
Keenesluis.

Gemeente Moerdijk betaalt niet mee aan restauratie van de Keenesluis

STANDDAARBUITEN - De gemeente Moerdijk gaat niet mee betalen aan de restauratie van de Keenesluis. Dat zegt wethouder Thomas Zwiers in reactie op Louis van der Kallen. Het dagelijks bestuurslid van het waterschap roept de gemeente op wel een flinke bijdrage te leveren. ,,En dan heb ik het over een bedrag van zes cijfers.''

Brabantse Delta heeft als eigenaar ruim een miljoen euro gereserveerd om de sluis in de Barlaaksedijk tussen Standdaarbuiten en Fijnaart te restaureren, maar hoopt dat andere partijen het financieel mogelijk maken om nog meer te doen: het terugplaatsen van een scheprad en het weghalen van een betonnen wand zodat er weer doorheen kan worden gevaren. Hiervoor maakt Stichting Beleef de Keenesluis zich hard, met als stuwende kracht Ineke Peters, die naast de sluis woont.

Extra kosten
Het waterschap voelt voor dit idee, maar is niet van plan de extra kosten - hoeveel precies is nog niet bekend - te betalen. De stichting probeert op allerlei manieren geld bij elkaar te sprokkelen, Van der Kallen vindt dat provincie en gemeente een flinke duit in het zakje moeten doen. ,,De gemeente heeft het complex zelf tot gemeentelijk monument verklaard. Dan hoort daar ook geld bij voor de instandhouding.''

Maar de gemeente is dat niet van plan. ,,Wij dragen niet bij aan de instandhouding van gemeentelijke monumenten, dat is aan de eigenaren'', zegt Zwiers.

Visplek
Wel draagt de gemeente op andere manieren bij. Zo heeft de gemeenteraad eerder 50.000 euro gereserveerd voor inrichting van de omgeving. Dat geld kan worden gebruikt voor bijvoorbeeld picknicktafels of een visplek.

  1. PvdA vraagt opheldering over toename gastreinen in West-Brabant

    PvdA vraagt opheldering over toename gastreinen in West-Brabant

    BERGEN OP ZOOM/DEN BOSCH De Statenfractie van de PvdA vraagt het dagelijks provinciebestuur opheldering over de toename van het aantal gastreinen in West-Brabant en Zeeland. De PvdA wil weten of het klopt dat het aantal treinen dat met gevaarlijke stoffen door deze regio rijdt, mogelijk op korte termijn oploopt tot 14.000 per jaar. De kans is groot dat daardoor de huidige risiconormen worden overschreden. Het gaat met name om lpg-treinen.