article
1.6046174
Al vakantieplannen? Texel schijnt tegenwoordig hot te zijn. Het waddeneiland nestelt zich zomaar even tussen plekken als Venetië, Tenerife en de Dordogne in de Europese bestemmingen-top-tien van reisgidsengigant Lonely Planet.
Column: Topnotering
Al vakantieplannen? Texel schijnt tegenwoordig hot te zijn. Het waddeneiland nestelt zich zomaar even tussen plekken als Venetië, Tenerife en de Dordogne in de Europese bestemmingen-top-tien van reisgidsengigant Lonely Planet.
http://www.bndestem.nl/extra/columns/column-topnotering-1.6046174
2016-05-24T22:55:57+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6039946.1463994270!image/image-6039946.jpg
eindexamen2016,column,columns
Columns
Home / Extra / Columns / Column: Topnotering

Column: Topnotering

Foto's
1
Reacties
Reageer

    Al vakantieplannen? Texel schijnt tegenwoordig hot te zijn. Het waddeneiland nestelt zich zomaar even tussen plekken als Venetië, Tenerife en de Dordogne in de Europese bestemmingen-top-tien van reisgidsengigant Lonely Planet.

     

    Waarschijnlijk zijn aardig wat Nederlandse regio’s jaloers op de vermelding. Behalve Amsterdam natuurlijk - we hebben net het halfjaarlijkse, rituele gejank over toeristendruk in de hoofdstad weer achter de rug.

    Plaatsen in West-Brabant denken juist hard na over de vraag hoe ze zich moeten verkopen.

    En verdomd, het lijkt wel of ze allemaal een boekje van dezelfde citymarketing-goeroe hebben gekocht. Met in hoofdstuk 1: bepaal eerst wie je zelf bent. Dus is Bergen op Zoom keihard op zoek naar wat de stad onderscheidt van andere plaatsen. Begon Breda aan máándenlange inspraakrondjes die moeten leiden tot Het Verhaal van Breda. En wil de nieuwe burgemeester van Steenbergen, het piemelkoor-imago kennelijk beu, óók een identiteitstraject.

    Intussen vinden anderen dat maar beleids-bullshit waar je niet op moet wachten, en wordt van alles op touw gezet om de grote hordes te lokken. Dus struikel je over de food trucks, die op weg zijn van het ene naar het andere festival. Hap je gegarandeerd verf, want overal is een color run. En kom je - er is geen ontsnappen meer aan - vroeg of laat ergens in een escape room terecht.

    Tja, zo verschillen we evenveel van elkaar als twee regenwormen op een nat gazon. Laten we kijken wat Texel gedaan heeft om het zo ver te schoppen. Eh... eigenlijk niks. Het is wat het altijd al was: duin hier, schaap daar. Waddenzeetje, zeilwedstrijdje. En de reisgidsengod zag dat het goed was.

    Het imago-beleidsplan van Texel schijnt Niks meer aan doen te heten. Scheelt een hoop tijd. Kun je nog eens lekker op vakantie.