article
1.5966797
Er stond gisteren in de krant dat het kabinet een onderzoek laat doen naar de toekomst van de NS en ProRail. Dat betekent twee dingen: de regering weet zelf niet precies hoe het nu verder moet en een studie leidt op zijn best tot besluiten in een niet al te nabije toekomst.
Column: Retour
Er stond gisteren in de krant dat het kabinet een onderzoek laat doen naar de toekomst van de NS en ProRail. Dat betekent twee dingen: de regering weet zelf niet precies hoe het nu verder moet en een studie leidt op zijn best tot besluiten in een niet al te nabije toekomst.
http://www.bndestem.nl/extra/columns/column-retour-1.5966797
2016-04-27T21:30:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.4506606.1414499760!image/image-4506606.jpg
Breda,Geestelijk leven,Politiek Lokaal,Buitenlandse politiek,Politiek en bestuur,Cultuur, kunst en recreatie,Column,hermes
Columns
Home / Extra / Columns / Column: Retour

Column: Retour

Foto's
1
Reacties
Reageer
    Er stond gisteren in de krant dat het kabinet een onderzoek laat doen naar de toekomst van de NS en ProRail. Dat betekent twee dingen: de regering weet zelf niet precies hoe het nu verder moet en een studie leidt op zijn best tot besluiten in een niet al te nabije toekomst.

    Ik weet dat er een gezegde is dat luidt: regeren is vooruitzien. Maar gezien de permanente staat van ontreddering op het spoor en de volstrekte vorm van besluiteloosheid waarin de heren politici doodgemoedereerd met hun pik zitten te spelen, zou de uitdrukking ook ‘regeren is voorhuid zien’ kunnen zijn.

    Vast staat dat er hoegenaamd geen zak is gedaan aan de ellende met passagierstreinen die eigenlijk al sinds de privatisering van de NS in 1995 duurt. Wel zijn inmiddels miljarden besteed aan de buitenkant. Stations zijn veelbelovende paleizen geworden, waar het aangenaam wachten is.

    Eigenlijk ben je gek als je vervolgens toch besluit om de trein in te stappen, want van aangenaam reizen is dikwijls geen sprake. Overvol, stinkend, geen toiletten, lompe passagiers, simpele storingen die een hele treinende natie lam kunnen slaan, het zijn omstandigheden die zich dagelijks voordoen.

    Bovendien zijn passagiers op het spoor inmiddels totaal ondergeschikt aan goederen. Per uur denderen er tegenwoordig ontelbare treinen met containers en tankwagons dwars door steden en dorpen. Getrokken door locomotieven van steeds weer andere firma’s. Veel te dikwijls vervoeren ze zwaar gif waaraan kennelijk elders, ver weg in Verenigd Europa, dringend behoefte is.

    Hoe dat allemaal komt? Omdat Den Haag het zover heeft laten komen. Het besef dat er pas over jaren een vast ietwat hybride besluit zonder veel gevolgen valt, maakt het niet erger. Dat gaat vanzelf. De trein is al jaren op zijn retour en zal ook zo de weg terug niet vinden.