article
1.6549719
Omdat ik geboren en getogen ben in Moerdijk staan de bruggen over het Hollandsch Diep in mijn geheugen gegrift. Het waren bakens aan mijn horizon. Verbindingen met wat destijds, toen de Randstad nog niet eens bestond, een totaal andere wereld was.
Column: Repareren
Omdat ik geboren en getogen ben in Moerdijk staan de bruggen over het Hollandsch Diep in mijn geheugen gegrift. Het waren bakens aan mijn horizon. Verbindingen met wat destijds, toen de Randstad nog niet eens bestond, een totaal andere wereld was.
http://www.bndestem.nl/extra/columns/column-repareren-1.6549719
2016-10-19T21:30:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6039947.1463994291!image/image-6039947.jpg
Breda,Geestelijk leven,Politiek Lokaal,Buitenlandse politiek,Politiek en bestuur,Cultuur, kunst en recreatie,Column,hermes
Columns
Home / Extra / Columns / Column: Repareren

Column: Repareren

Foto's
1
Reacties
Reageer
    Omdat ik geboren en getogen ben in Moerdijk staan de bruggen over het Hollandsch Diep in mijn geheugen gegrift. Het waren bakens aan mijn horizon. Verbindingen met wat destijds, toen de Randstad nog niet eens bestond, een totaal andere wereld was. 

    De kolossale stalen constructies waren ook een toonbeeld van menselijke verbeeldingskracht en daaraan gekoppeld doorzettingsvermogen. De spoorbrug die aan het eind van de negentiende eeuw werd gebouwd, was welhaast een wereldwonder. De autobrug die in 1936 de veerboten verving, was nog imposanter. De onverwoestbare resten ervan liggen tegenwoordig bij Keizersveer de Merwedebrug uit te lachen.

    Als je oude foto’s van de bouw van beide bruggen ziet, dan valt op dat er heel veel handwerk bij kwam kijken, maar ook dat er voor die tijd ongekende technieken werden gebruikt.

    Dat de in de oorlog verwoeste, maar rap nadien degelijk herbouwde spoorbrug nu ernstige mankementen vertoont, ligt niet aan de constructeurs van toen. Het is het resultaat van broddelwerk in dit millennium. Met plastic is gepoogd om herstelwerk te vergemakkelijken c.q. goedkoper te maken. Nog een geluk dat ze begin deze eeuw nog geen 3D-printers hadden, anders hadden ze misschien wel de hele brug geplastificeerd.

    De voor dit geknoei verantwoordelijke instantie heet ProRail. Dat is het geprivatiseerde NS-onderdeel dat mensen het treinreizen zo tegen heeft gemaakt.

    Door dat recente geklungel rijden er volgend jaar drie weken lang geen treinen over de Moerdijkbrug. Dat is althans de prognose. Wees niet verbaasd als het allemaal veel langer gaat duren.

    Ze kunnen in Den Haag ProRail wel de sporen proberen te geven door de onzalig gebleken privatisering ongedaan te maken, maar ik denk niet dat het in 2017 al denderend zal gaan.