article
1.6739901
In de krant stond dat de intercity van Roosendaal naar Zwolle er in de nieuwe dienstregeling 11 minuten minder reistijd voor nodig heeft dan in het oude schema.
Column: Per spoor
In de krant stond dat de intercity van Roosendaal naar Zwolle er in de nieuwe dienstregeling 11 minuten minder reistijd voor nodig heeft dan in het oude schema.
http://www.bndestem.nl/extra/columns/column-per-spoor-1.6739901
2016-12-14T23:10:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6039947.1463994291!image/image-6039947.jpg
Geestelijk leven,Politiek Lokaal,Politiek en bestuur,Cultuur, kunst en recreatie,Column,hermes,Moerdijk
Columns
Home / Extra / Columns / Column: Per spoor

Column: Per spoor

Foto's
1
Reacties
Reageer
    In de krant stond dat de intercity van Roosendaal naar Zwolle er in de nieuwe dienstregeling 11 minuten minder reistijd voor nodig heeft dan in het oude schema.
    Ik heb geprobeerd dat fantastische nieuws op me te laten inwerken, maar ik kon me er niets bij voorstellen. Er gaat immers nooit iemand met de intercity vanuit Roosendaal helemaal naar Zwolle, laat staan in de omgekeerde richting.
     
    Oké, op jaarbasis zullen er misschien 100 mensen zijn die dat wel doen, maar daar moet toch geen intercityverbinding voor in stand worden gehouden? Er hoeft in de buurt van Zegge of Olst-Wijhe maar een koe of erger op de rails te staan en die ‘razendsnelle’ trein is een uur te laat in Zwolle dan wel Roosendaal.
     
    Redelijkerwijs heeft iemand uit Roosendaal op een doordeweekse dag niets te zoeken in Zwolle. Studenten meegerekend hoeft een trein, die vanuit Roosendaal die kant op gaat, niet verder dan Nijmegen. Daarna wordt het Terra Incognito. Wie per se verder wil reizen, is eigenlijk al een beetje verdacht.
     
    Vanuit Zwolle geldt precies hetzelfde. Na Nijmegen komen er weinig plaatsen meer van belang. Of plekken die binnen een etmaal de moeite van het bereizen waard zijn.
     
    Over het traject Roosendaal-Zwolle doet de intercity in de nieuwe dienstregeling 2 uur en 44 minuten. Een dagretour kost je vijfenhalf uur treinen. Nijmegen ligt zowat in het midden, ook in reistijd. De paar mensen die verder willen, moeten daar maar overstappen.
     
    Veel erger is het dat je vanuit Zeeland en Bergen op Zoom er sinds deze week voortaan met de trein veel langer over doet om in de, toch zeker hemelsbreed, nabijgelegen Randstad te komen. Rotterdam of Den Haag zijn vanuit het perspectief van Zuid-West-Nederland plaatsen van betekenis. Zwolle uiteraard niet.
     
    Het goede nieuws voor Zuid-West-Nederland is dat, als het aan staatssecretaris Sharon Dijksma ligt, de langverwachte verbinding Breda-Antwerpen al eind december 2017 in gebruik kan worden genomen. Aannemelijker is het dat mevrouw Dijksma tegen die tijd geen staatssecretaris meer is.