article
1.6537344
NAC wil over vijf jaar Europees voetbal halen. De vraag is alleen of het een doel of een droom is. Wie het elftal vrijdag in Velsen-Zuid zag worstelen tegen Telstar, is geneigd aan het laatste te denken.
Column: Fansponsors
NAC wil over vijf jaar Europees voetbal halen. De vraag is alleen of het een doel of een droom is. Wie het elftal vrijdag in Velsen-Zuid zag worstelen tegen Telstar, is geneigd aan het laatste te denken.
http://www.bndestem.nl/extra/columns/column-fansponsors-1.6537344
2016-10-16T19:00:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6163302.1467576571!image/image-6163302.jpg
nac,columns,column,nacpraat
Columns
Home / Extra / Columns / Column: Fansponsors

Column: Fansponsors

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      BNDS Column Ad Pertijs

    NAC wil over vijf jaar Europees voetbal halen. De vraag is alleen of het een doel of een droom is. Wie het elftal vrijdag in Velsen-Zuid zag worstelen tegen Telstar, is geneigd aan het laatste te denken. 

     

    De technische leiding wijst erop dat dingen hun tijd nodig hebben. Achter de schermen wordt hard gewerkt om spelers en team beter te maken. Sinds afgelopen zomer wordt daarbij geen detail over het hoofd gezien. De ene na de andere specialist is toegevoegd aan de staf.

    Een ding ontbreekt echter structureel om doel of droom waar te maken: poen. Alleen met veel geld kan de club de kwaliteitsslag maken om op te stomen richting subtop van de eredivisie. Dat lukt nooit zolang NAC zijn sponsorgeld vooral opvist in de regionale vijver van bedrijven die afkomen op de Bourgondische beleving van het Avondje NAC en wat  business-to-business netwerken.

    De club moet daarom eerst werk maken van het zoeken naar enkele grote ondernemers die samen met NAC aan de hand van koele cijfertjes en een marketingplan een grote stap voorwaarts willen maken. Dat is geen detail. Dat is een hoofdvoorwaarde.

    In de wereld van het grote geld kom je er niet met een businessclub vol fansponsors. Hoe anders is het te verklaren dat een volksclub met zo’n aanhang en achterban niet meer financiële aantrekkingskracht heeft.
    Qatar heeft zonder achterban en voetbalcultuur tot ieders walging het WK ingekocht.

    Het WK wielrennen namen de Qatari er afgelopen week als voorgerechtje voor 9 miljoen euro bij. Oftewel iets meer dan het jaarbudget van NAC. Daarvoor kregen ze een topkoers, een topwinnaar en een week lang wereldwijde publiciteit. Dat lukt je voor dat bedrag in het wielrennen, maar niet in het voetbal.

    Voor negen miljoen houdt de wereld daar op in Velsen-Zuid.