article
1.6673713
Bij de ANWB hebben ze het wiel opnieuw uitgevonden, althans het reservewiel. De Wegenwacht-wagens hebben voortaan een reservewiel aan boord dat op vrijwel alle auto’s past. Vrijwel alle auto’s, dus kun je alsnog de pech hebben dat dat reservewiel niet geschikt is voor jouw auto.
Column: Banden
Bij de ANWB hebben ze het wiel opnieuw uitgevonden, althans het reservewiel. De Wegenwacht-wagens hebben voortaan een reservewiel aan boord dat op vrijwel alle auto’s past. Vrijwel alle auto’s, dus kun je alsnog de pech hebben dat dat reservewiel niet geschikt is voor jouw auto.
http://www.bndestem.nl/extra/columns/column-banden-1.6673713
2016-11-23T22:00:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6039947.1463994291!image/image-6039947.jpg
Geestelijk leven,Politiek Lokaal,Politiek en bestuur,Cultuur, kunst en recreatie,Column,hermes,Moerdijk
Columns
Home / Extra / Columns / Column: Banden

Column: Banden

Foto's
1
Reacties
Reageer
    Bij de ANWB hebben ze het wiel opnieuw uitgevonden, althans het reservewiel. De Wegenwacht-wagens hebben voortaan een reservewiel aan boord dat op vrijwel alle auto’s past. Vrijwel alle auto’s, dus kun je alsnog de pech hebben dat dat reservewiel niet geschikt is voor jouw auto.

    Daarbij is het uiteraard ook nog zo dat de Wegenwacht in zijn auto niet over een enorme laadruimte beschikt. Dus dan heeft zo’n wagen normaal gesproken wel een wiel dat wel onder jouw auto zou passen, maar omdat jij al de vijfde met bandenpech van die ochtend bent, kunnen ze je niet helpen.

    Dat is natuurlijk niet de schuld van de ANWB, maar van de auto-industrie en misschien nog wel meer van de automobilist. Ooit is er in onze taal een gezegde ontstaan dat over het vijfde wiel aan de wagen gaat. Dat vijfde wiel stond synoniem voor lachwekkende overbodig­heid. Wie het vijfde wiel aan de wagen was, deed niet eens voor spek en bonen mee.

    Dat een wagen maar vier wielen nodig heeft, is uiteindelijk zo in ons collectief geheugen verankerd dat zowat niemand protesteerde toen steeds meer autofabrikanten besloten om voortaan geen reservewiel meer in de achterbak te verstoppen. Nog een tijdje werd dat volwaardige wiel vervangen door een zogeheten thuisbrengertje, maar tegenwoordig tref je onder de mat in de kofferbak iets aan wat een pompje zou kunnen zijn.

    Maar, ach, een lekke band krijg je tegenwoordig nooit. Daar is ons wegennet veel te goed voor. Gelukkig beschikt zowat de helft van rijdend Nederland over maar liefst vier reservewielen.

    Die heten winterbanden en liggen drie kwartalen per jaar thuis in de garage of ergens in een betaalde opslag. Wie dus in het vervolg niet het risico wil lopen dat het nagenoeg universele reservewiel van de Wegenwacht niet onder zijn auto past of niet te horen wil krijgen dat de reservewielen net op zijn, die legt voortaan een van de winterbanden achterin. Als ze om het kwartaal worden gewisseld, slijten ze allemaal even hard.