Home / Extra / Auto / Renault Twingo blijkt stoer en lief

Renault Twingo blijkt stoer en lief

Foto's
1
  • Afbeelding
    Beschrijving
    Het nieuwe front geeft de Twingo weer echt een gezicht. foto Automedia
De Twingo wil de toppositie in de autoverkopen niet graag kwijt. Daarom gooit Renault een facelift en behoud van belastingvoordeel in de strijd.

De compacte Twingo van de huidige, tweede generatie draait al weer een paar jaar mee. Commentaar bij introductie was dat de auto de aaibaarheid van de eerste verschijningsvorm had verloren en niet meer was dan gewoon een compact model. Ondanks een aanzienlijk toegenomen concurrentie is hiervan in de verkopen weinig te merken. Zeker sinds het moment dat zowel de benzine- als dieselversie in aanmerking komen voor vrijstelling van wegenbelasting en BPM (14 procent bijtelling).



Twingo

Nederlander Laurens van den Acker moest er als nieuwe designchef bij Renault aan te pas komen om de Twingo meer smoel te geven. Grappig om te zien dat vooral het toevoegen van grote, ronde lichtunits dit effect resulteert. De auto toont aan de voorkant ineens weer gezellig en frivool. Bovendien past Renault voor het eerst het nieuwe familiegezicht toe, bestaande uit een groter logo, dat is opgenomen in een zwarte balk die beide koplampen met elkaar verbindt. Overigens is het volledige front van de Twingo nieuw, inclusief koplampen en bumper.



Ook de achterkant is stevig aangepakt. Zo is de bumper op de hoeken wat hoger doorgetrokken, waardoor de lichtunits lager zijn geworden. Daarom is een deel van de verlichting op de achterklep terechtgekomen. Alles bij elkaar zorgen deze ingrepen ervoor dat de Twingo iets breder en gespierder overkomt. Stoer en lief tegelijk!



Interieur

In het interieur is ook het vrolijke kleurgebruik weer terug, met afhankelijk van de uitrusting vrolijke stoffen en bijvoorbeeld blauwe of gele accenten. Bovendien krijgt de koper meer mogelijkheden de eigen auto naar eigen smaak aan te kleden. Denk daarbij aan stickers voor op de buitenkant, een uitgebreide wielkeuze en spiegelkappen in contrastkleur.



Opmerkelijk blijft de geboden binnenruimte en de flexibiliteit van de Renault Twingo. Zeker als wordt gekozen voor de twee afzonderlijke zitplaatsen achterin, die over een flinke lengte los van elkaar verschoven kunnen worden. Bijna traploos kan er tussen been- en bagageruimte worden gevarieerd. Met deze achterstoelen in de achterste stand, kunnen passagiers bijna met de benen over elkaar zitten. De hoofdruimte valt voor volwassenen net een beetje tegen.



Verreweg de bestverkopende motor in Nederland is de 1.2 liter 16-klepper, goed voor een vermogen van 75 pk. Omdat de Twingo slechts 839 kilo weegt, is deze viercilinder prima op zijn taken berekend en presteert naar behoren, met een top van 170 km/u en acceleratie naar 100 km/u in 12,3 seconden. De geluidsisolatie is keurig in orde, alleen is er langs de voorruitstijl wat meer windgeruis dan gemiddeld te horen. Het praktijkverbruik van de benzinemotor ligt zonder problemen boven de 1 op 16,5.



Vrijstellingsnorm

De Twingo voldoet op dit moment aan de vrijstellingsnorm met een CO2-uitstoot van 105 g/km, maar valt per 1 juli door de mand. Renault kondigt echter al aan dat door kleine wijzigingen aan de techniek de CO2-uitstoot nog verder zal dalen, zodat de Twingo-koper minimaal dit hele jaar nog kan profiteren van belastingvrijstelling en een lagere bijtelling bij zakelijk gebruik.



Profiteren doen gebruikers ook van een voor een kleine auto uiterst volwassen rijgedrag, met volledig behoud van comfort. Jammer dat de zittingen van de voorstoelen wat bescheiden van lengte zijn, maar verder is de Twingo gewoon heel veel auto voor het geld. De prijslijst begint bij 8.490 euro en dat geld is de Twingo dubbel en dwars waard. De Collection met airco en audio-installatie biedt vanaf 9.690 euro een nog beter totaalpakket.

 Populaire artikelen op Blendle

Colofon

Heeft u vragen of tips voor onze deelredacties? Stuur dan een mail naar een van regioredacties.