Home / Extra / Auto / Opel Ampera wint vanwege techniek

Opel Ampera wint vanwege techniek

Foto's
1
  • Afbeelding
    Beschrijving
    De Ampera valt op door zijn uiterlijk, maar vooral zijn techniek is bijzonder.foto's Automedia
Opel pronkt met zijn eerste auto voorzien van elektrische aandrijving en range extender een beetje met de veren van een ander.
De auto is op wat kleine details na identiek aan de Chevrolet Volt, die de begeerlijke Europese titel samen met de Opel heeft verworven.



Het technische concept lijkt wellicht wat ingewikkeld, maar werkt erg mooi. Bovendien kan met de Ampera uiterst zuinig worden gereden, met de nadruk op 'kan' omdat de bestuurder daar wel iets voor moet doen.



De Opel Ampera rijdt in principe altijd elektrisch. Daarvoor heeft het model een forse batterij die laag is gemonteerd, volledig binnen de wielen. Dat is gunstig voor het zwaartepunt en heeft daarmee een positieve invloed op rijgedrag.



De accu's worden thuis, op het werk of aan een laadpaal opgeladen. Dan kan er afhankelijk van de omstandigheden tot 80 kilometer elektrisch worden gereden. In de praktijk komt het eerder neer op 45 kilometer. Als de batterij leeg is, neemt een 1.4 liter benzinemotor onder de motorkap de aandrijving over. Die wekt stroom op om de elektromotor te voeden. Bij afremmen wordt energie teruggewonnen. Onderaan een afslag van de snelweg rijdt de Ampera daarom meestal weer een paar honderd meter volledig elektrisch. De benzinemotor draait afhankelijk van de stroomafname (lees: snelheid) op meerdere toerentallen en die bepalen weer het geluidsniveau.



Het prettige van rijden op de elektromotor is dat de power die dit type aandrijving biedt, altijd paraat is. De techniek levert een vermogen van 151 pk, maar vooral het koppel van 370 Nm is illustratief voor de trekkracht. Volledig elektrisch functioneert de Ampera het mooist en is fluisterstil. Met de motor op de achtergrond valt de geluidsproductie nog steeds mee, maar wie vol accelereert, hoort het aggregaat wel duidelijk.



Het gemiddelde brandstofverbruik is sterk afhankelijk van hoe er met de auto wordt gereden. Wie veel korte ritten rijdt en tussendoor altijd kan opladen, kan in theorie altijd elektrisch rijden. Wie nooit oplaadt en graag het gaspedaal diep intrapt, komt uit op 1 op 13,5 en is beter uit met een diesel. Vanwege de vrijstelling van bijtelling (en BPM en wegenbelasting) ligt wel het gevaar op de loer dat juist de snel rijdende veelrijder de Ampera gaat leasen. Daarmee is het effect van de fraaie techniek verdwenen.



Zijn het allemaal plussen die de Ampera scoort? Helaas. Het is duidelijk dat de auto op Amerikaanse leest is geschoeid. Daar kennen ze bijvoorbeeld geen verkeersdrempels, met als gevolg dat de Opel al bij lage drempels met zijn neus over de keien schuurt. Door de midden in de auto geplaatste batterij kunnen achterin maar twee personen zitten die niet veel ruimte hebben. Het bagagevolume is klein: 301 liter. Een hoedenplank is er niet. De bagage wordt uit het zicht gehouden door een gespannen stukje stof.



De vraag of de Ampera daadwerkelijk de titel Auto van het Jaar heeft verdiend, kan alleen positief worden beantwoord vanuit het oogpunt van innovatie en rijgedrag. Maar daarom werd deze prijs begin jaren zestig ook in het leven geroepen.



Opel levert de Ampera in één (riant) uitrustingsniveau. De prijs: 44.500 euro.

Top 5 BN DeStem op Blendle

Colofon

Heeft u vragen of tips voor onze deelredacties? Stuur dan een mail naar een van regioredacties.