Home / Extra / Auto / De nieuwe Beetle is een echte Kever

De nieuwe Beetle is een echte Kever

Foto's
1
  • Afbeelding
    Beschrijving
    Iedereen heeft wel iets met de Beetle, die vertedert en zich laat begeren. foto's Automedia

Het is bijzonder te merken dat de Volkswagen Kever van een auto voor de gewone man, en na productie van royaal meer dan 20 miljoen exemplaren, is verworden tot een nicheproduct voor trendgevoelige automobilisten.

Toch is er door de ontwerpers meer dan met een schuin oog gekeken naar het oorspronkelijke ontwerp.



Het commentaar op de New Beetle, zoals het vorige exemplaar officieel heet, betrof vooral de beperkte binnenruimte. Door het profiel van de oude Kever naar het heden te vertalen, zijn de proporties zo veranderd, dat dit bezwaar weg is. De Beetle (zonder New) is langer geworden. Belangrijk is dat de daklijn via de achterklep tot aan de achterbumper wordt doorgetrokken, en niet al midden boven het achterspatbord ophoudt. Zo is het bagagevolume flink toegenomen en het zorgt voor meer hoofdruimte op de achterbank. De voorruit staat meer rechtop en Volkswagen kiest voor een aanzienlijk minder lijvig dashboard, waarmee voorin ruimte wordt gewonnen.



De met 15 centimeter toegenomen lengte en het iets lager geplaatste dak zorgen voor sportievere uitstraling. Dat onderstreept Volkswagen weer door louter turbomotoren toe te passen en ook de afstemming van het onderstel te wijzigen. Een sportonderstel hoort zelfs in combinatie met sommige motoren tot de mogelijkheden.



In het vooronder van het basismodel ligt de 1.2 TSI benzinemotor, wat deze Beetle tot een echte Kever 1200 maakt. De viercilinder levert met 105 pk niet alleen een behoorlijk vermogen, maar weet dankzij een koppel van 175 Nm al bij 1.500 toeren per minuut te overtuigen. Onder alle omstandigheden is de motor meteen bij de les en presteert boven verwachting. Met 180 kilometer per uur als top en 0-100-acceleratie in 10,9 seconden is de gemiddelde automobilist prima af. De nieuwe motoren in de Beetle zijn stuk voor stuk zuiniger dan hun respectievelijke voorgangers. Deze instapper zit met een CO2-uitstoot 139 g/km fors onder de oude 1,4 liter (169 g/km) en komt in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Maar ook in de praktijk weet de Beetle keurige verbruikscijfers te scoren: een gemiddelde van 1 op 13,5.



De auto staat, net als zijn voorganger, op het vertrouwde onderstel van de Golf. De Beetle wordt in de Mexicaans VW-fabriek gemaakt, waar ook de Golf Variant en de Jetta van de band lopen. Niet vreemd, omdat de grootste markt voor de Beetle Noord- Amerika is. De oude Kever deed het daar immers uitstekend. Ondanks zijn wat nostalgische uiterlijk rijdt de Beetle uiterst modern. Het veergedrag is prima, zowel bij hoge snelheden als op verkeersdrempels. Mits er niet te grote wielen worden gekozen.



Ondanks alle goede eigenschappen is de vormgeving van de Beetle toch het meest aansprekend. Je kunt niet uitstappen of je hebt een gesprek. Op snelwegen word je langzaam ingehaald en bekeken. Kortom, anoniem door het verkeer gaan, is met deze Volkswagen niet mogelijk. Nu kan het aan de combinatie van lichtblauw met brede dubbele accentstreep liggen, maar het model oogt gewoon leuk. Geen grijze muis, waar de wereld al overvol van is. Door de kleur van de carrosserie bij de Style-versie in het interieur door te trekken, kunnen bestuurder en passagiers er ook van genieten.



Wel valt op dat Volkswagen op diverse plaatsen wat goedkope, harde kunststoffen toepast. Verder gaan oud en nieuw prima, van het nostalgische dashboardkastje tot de centrale display en het stuur met bedieningsknoppen. De prijs is aantrekkelijker geworden, vanaf 19.990 euro en 22.050 euro voor deze complete Style.