article
1.4590698
BREDA - De Bredase dj/producer en dance-docent Benjamin Kuijten ziet de lijst van 100 beste dj’s, met stadgenoot Hardwell andermaal op één, als een spel vol manipulatie.
Benjamin Bates: 'DJ Mag Top 100 is de doping van de dancewereld'
BREDA - De Bredase dj/producer en dance-docent Benjamin Kuijten ziet de lijst van 100 beste dj’s, met stadgenoot Hardwell andermaal op één, als een spel vol manipulatie.
http://www.bndestem.nl/extra/2.2701/benjamin-bates-dj-mag-top-100-is-de-doping-van-de-dancewereld-1.4590698
2014-10-23T07:00:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.4587314.1413797940!image/image-4587314.jpg
Noord-Brabant,Cultuur, kunst en recreatie,muziek,hardwell,dj mag top 100
Muziek
Home / Extra / Muziek / Benjamin Bates: 'DJ Mag Top 100 is de doping van de dancewereld'

Benjamin Bates: 'DJ Mag Top 100 is de doping van de dancewereld'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    BREDA - De Bredase dj/producer en dance-docent Benjamin Kuijten ziet de lijst van 100 beste dj’s, met stadgenoot Hardwell andermaal op één, als een spel vol manipulatie.

    Er is de afgelopen dagen weer veel geschreven over de DJ Mag Top 100, een lijst van de honderd meest populaire dj’s, jaren geleden ontstaan om het kwakkelende Britse danceblad DJ Mag nieuw leven in te blazen. Mark van Bergen schreef een kritisch stuk in BN DeStem. Daarin stelt hij terecht vragen bij het belang dat aan de lijst wordt toegekend en stipt hij aan waarom dat gebeurt.

    In de meeste artikelen worden vooral vraagtekens gezet bij de betrouwbaarheid van de lijst; hoe kan het zijn dat de meest populaire dj’s uit deze Top 100 door critici juist worden bestempeld als talentloos, alles behalve creatief of zelfs onkundig? Hoe kan een dergelijke lijst representatief zijn als er wereldwijd - relatief gezien - zo weinig mensen hun stem uitbrengen? En wie controleert of deze stemmen ook daadwerkelijk door liefhebbers worden uitgebracht en er niet gemanipuleerd wordt door platenmaatschappijen en agentschappen?

    Ook is er de discussie over de inhoud van de lijst. De meeste mensen beseffen inmiddels wel dat het hier om een lijst van de ‘meest populaire’ dj’s gaat - en dat er van een algemene lijst van zoiets subjectiefs als de ‘beste’ dj’s sowieso geen sprake kan zijn - maar zelfs dan is de verontwaardiging nog groot. Het is een discussie die overal en altijd zal ontstaan zodra mensen lijstjes gaan formuleren. Het beste pop-album aller tijden? De beste schrijver? De canon van de vaderlandse geschiedenis?

    Al jaren lees ik deze vragen op internetfora en nu ook steeds vaker in de traditionele media, maar wordt in de meeste van deze stukken niet de verkeerde vraag gesteld? Is het niet veel zinvoller om te onderzoeken waaróm deze lijst zoveel media-aandacht krijgt, waaróm organisatoren van grote evenementen zoveel belang hechten aan de lijst en waaróm het voor dj’s blijkbaar financieel interessant is geld te investeren in een hoge positie?

    Nationaal succes
    De groei van media-aandacht lijkt me niet zo lastig te verklaren. Vanaf het moment dat Nederlanders succesvol zijn geweest in de DJ Mag Top 100 (begin jaren ‘00) is de aandacht toegenomen. Dit zelfde mechanisme treedt ook in werking bij sporten waar Nederlanders succesvol in zijn, en dat is logisch. Mensen lezen graag succesverhalen over hun medelanders - ook al zijn die nog maar een week genaturaliseerd - en kunnen dan vol trots zeggen dat ‘wij dat als klein kikkerlandje toch maar even flikken!’.

    Dat de commentaren in eerste instantie vaak weinig kritisch zijn, heeft denk ik te maken met de euforie van het moment, en de wil om de lezer te bedienen. Journalisten die bij succes meteen kritische vragen stellen worden toch vaak gezien als azijnpissers en krijgen er tegenwoordig op de sociale media flink van langs. Het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië van afgelopen zomer liet weer zien hoe snel de koppen in de krant zich aanpassen aan de publieke opinie. Dat is bij het succes van Nederlandse dj’s niet anders.

    Doping
    In de mate waarin de organisatoren van grote feesten belang hechten aan de DJ Mag Top 100 is ook een vergelijking met topsport te maken. De organisator van een groot sportevenement wil, net als zijn collega in de dance-industrie, geld verdienen en moet dus genoeg kaarten verkopen. Sponsoren en investeerders willen ‘aansprekende namen’ om hun investering te rechtvaardigen. Dat is allemaal erg begrijpelijk, en een lijst met de 100 meest aansprekende namen dient hier dan ook aantoonbaar een doel.

    Dit is helaas ook waar het gevaar op de loer ligt. Sporters ontlenen hun ‘aansprekende naam’ aan prestaties, en al vaak is gebleken dat het manipuleren van prestaties een grote verleiding is. In alle takken van sport is het inmiddels een zichtbaar probleem; doping. En het meest trieste van de situatie is het feit dat de eerlijke, doping-vrije sporters zich helemaal het schompes trainen om vervolgens geen wedstrijd meer te winnen.

    Op precies dezelfde manier is voor dj’s de afgelopen jaren ook een belang bij het hebben van een ‘aansprekende naam’ ontstaan, en dus ook de verleiding om dat te manipuleren. Omdat de prestaties van een dj eigenlijk niet echt te meten zijn en de oorsprong van zo’n aansprekende naam soms nogal vaag is, lijkt de dance scene zelfs nog een makkelijkere prooi voor mensen die de boel willen belazeren.

    Die verleiding is momenteel enorm omdat er miljoenen om gaan in deze industrie en de dj anno 2014 een gigantische maatschappelijke status heeft. De inkomsten kunnen dus aanzienlijk zijn, niet in het minst voor de agentschappen die de boekingen verzorgen en die tegenwoordig bijna altijd gelieerd zijn aan de platenmaatschappij van de artiest. Manipulatie van de verkoop van singles is al veel langer bekend, maar nu hebben deze maatschappijen nog een andere tool in handen; een hoge ranking in de
    DJ Mag Top 100 garandeert jarenlang een bron van inkomsten. Ook hier ligt het dus voor de hand dat ‘doping’ de kop op steekt, het belang is simpelweg te groot.

    Fraude
    De doping in de dance-industrie zit uiteraard niet in ampullen achterin de bus van de labelmanager. We hebben het hier over het valsspelen in het algemeen, manieren om de uitslag te beïnvloeden die de kijker of luisteraar thuis niet mee krijgt. Er zijn allerlei bedrijven die grote volumes aan Facebook-accounts beheren en op die manier niet alleen page-likes kunnen regelen, maar ook stemmen voor dit soort lijsten.

    Er staat bij grote evenementen een batterij mooie jonge meiden bij de uitgang die met een tablet in de hand stemmen ronselen voor een bepaalde artiest. Dit zijn nog maar twee bekende voorbeelden, maar je kunt er vanuit gaan dat er achter de schermen door een groot aantal partijen van alles ondernomen wordt om deze lijst naar de hand te zetten. Al dit soort praktijken wordt natuurlijk niet meegenomen in de beeldvorming die de gemiddelde consument ontwikkelt als het over de DJMAG Top100 gaat.

    Net als bij de sport belandt de dancescene zo in een vicieuze cirkel. De artiesten die bereid zijn geld te investeren in een hoge ranking zullen altijd ‘populairder’ worden weergegeven dan ze in werkelijkheid zijn. Maar aangezien het grote publiek de lijst voor waar aanneemt, volgt daaruit toch weer een grotere zichtbaarheid en populariteit, en zo is de cirkel rond. Doping loont.

    Nu zullen de meeste artiesten, labels of agenten die zich hier schuldig aan maken de term ‘doping’ gewoon vervangen door ‘marketing’. Misschien voeren ze de kosten zelfs gewoon onder deze noemer op in hun boekhouding. Toch slaan ze hiermee de plank volgens mij behoorlijk mis. Hoewel de muziek en de live-sets van de artiesten natuurlijk als product gezien kunnen worden waar uiteraard reclame voor gemaakt moet kunnen worden, is deze verkiezing een waardeoordeel waarvan de schijn bestaat dat hij democratisch en eerlijk tot stand gekomen is. De enige vervanging voor het woord ‘doping’ lijkt mij in dit geval dus ‘fraude’.

    Corruptie
    Wat moet er dan gebeuren om dit te doorbreken? DJMAG zelf zegt al jaren er alles aan te doen om manipulatie uit te bannen. In hoeverre dit zo is, en in welke mate ze er in slagen, zou uitgezocht moeten worden. Er heerst rond het blad zelf helaas ook een zweem van corruptie als het over de lijst gaat. Het was een ongeschreven regel dat artiesten die geen advertentie in het blad plaatsten een lagere notering konden verwachten. 

    Ik heb zelf meegemaakt dat ik een e-mail kreeg met een vragenlijst voor het blad (dat krijgen de dj’s in de top 100 allemaal) en een week later een verontschuldigend bericht dat ik de eerste 100 toch helaas net niet gehaald had. Dit was allemaal ná het sluiten van de stemming. Of het iets te maken had met het feit dat ik de lijst openlijk bekritiseerde en mijn fans opriep niet te stemmen weet ik nog steeds niet, want ik hoorde later dat ook andere dj’s dit mee hadden gemaakt. Dat jaar eindigde ik ergens rond plek 125, dus het leek me ook niet echt een klein telfoutje.

    Beerput
    Als de organisatie van de lijst zelf niet genoeg onderneemt, wat dan? Hebben we in onze scene dan een Lance Armstrong nodig die tegen de lamp loopt? Die de beerput opentrekt? Ik vrees dat zelfs dat, net als in de topsport, het probleem op lange termijn niet op zal lossen. Zolang de belangen groot zijn is de verleiding ook groot en houdt het systeem zichzelf in stand. Dat neemt niet weg dat het volgens mij wel goed is als het wordt blootgelegd. Dan weet het publiek beter wat het voorgeschoteld krijgt als in 2015 de lijst weer bekend wordt gemaakt.

    Laten we dan maar gewoon met elkaar afspreken dat we de lijst nemen voor wat zij is, en vervolgens zelf bepalen wie wij de meest aansprekende namen vinden. En dat we kaartjes kopen voor feesten waar deze artiesten geboekt worden, de blogs volgen die deze artiesten bespreken en de muziek luisteren die zij maken of draaien. Op die manier ontkrachten we zelf de lijst voor een gedeelte en worden organisatoren, dj’s en producers beloond voor buitengewoon werk. Dat vergt van ons luisteraars wel een grotere inspanning, want we zullen zelf op zoek moeten naar de krenten in de pap. Dat heb ik er zelf als liefhebber in ieder geval graag voor over!

    Benjamin Kuijten is dj/producer (artiestennaam Benjamin Bates) en docent dance aan de Rockacademie in Tilburg.