Volledig scherm
© BN DeStem

'Neem er dan zo’n duizend-in-een-dozijndeuntje voor'

ColumnMag je muziek van vroeger en de daaraan gekoppelde herinneringen van mensen zomaar gebruiken voor reclamedoeleinden? Van mij niet. Ik vind het een gotspe als I want you van Bob Dylan, dat over seks gaat, gekoppeld wordt aan kind dat per se met de trein wil reizen. Zoals peperkoek niet te rijmen valt met The green green grass of home, met in de tekst een terdoodveroordeelde in de hoofdrol.

Maar wat u en ik er ook van vinden, de commerciële onnozelheid blijft maar doorgaan. Dus worden we momenteel met enige regelmaat geconfronteerd met een stuitend slechte bewerking van My Girl van de Temptations waarin my en girl zijn vervangen door het woord coffee, want het is een Engelstalige commercial voor de Nederlandse markt van het Italiaanse koffiemerk Lavazza. 

Ik vond dat altijd best lekkere koffie, maar de verkrachte soulklassieker roept nu vooral weerzin op. Nog een graadje erger is de omkering van A Man’s World van James Brown. Het origineel uit de jaren zestig is een meeslepend, sentimenteel, maar vooral oprecht eerbetoon aan de vrouw.

In de nieuwerwetse reclameversie voor Chanel-parfum wordt het liedje door Joss Stone gezongen en door Keira Knightley geacteerd. Genoeg kwaliteit om er iets bijzonders van te maken, zou je zeggen. Maar de vijftig jaren die James Browns klassieker heeft kunnen rijpen, zijn niet benut om iets wezenlijks aan de strekking van zijn lied toe te voegen. 

In de hedendaagse omgekeerde wereld is gekozen voor verleiding van de onderdanigste soort. Dat mag, maar gebruik er liever geen muziek voor die in het collectieve geheugen van iedereen boven de vijftig de tegenoverstelde betekenis heeft.

En als het dan toch voor jongere generaties bedoeld is, neem er dan zo’n duizend-in-een-dozijndeuntje voor, van een dj die met zijn beide handen iets ongrijpbaars in de lucht simuleert. Zo’n beweging waar de jonge generaties, mits met voldoende chemische amusementhulpjes in hun lichaam, massaal in mee kunnen gaan. En waarbij in het echt deodorant geen kwaad kan.