Winkeliers rond Grote Markt bezorgd over Serious Request

Tom Hayes

Breda

Winkeliers in de aanloopstraten naar de Grote Markt zien de week dat Serious Request plaatsvindt in Breda met zorgen tegemoet. Onder meer in de Veemarktstraat, Halstraat en Catharinastraat bestaat de vrees dat het eigen winkelend publiek wegblijft als '3FM de stad overneemt', van 18 tot en met 24 december. En dat in de voor winkeliers belangrijkste week van het jaar, de week voor kerst. Burgemeester Paul Depla van Breda: ,,Natuurlijk snap ik die zorgen.’’ De gemeente zet daarom een 24-uurs hotline op, zodat ondernemers en bewoners direct aan de bel kunnen trekken als het mis zit.

,,Ik krijg dagelijks bestellingen van klanten geleverd, hier voor de deur. Maar straks kan dat niet, juist in díe drukke week'', zegt Jacco Meeuwissen van Deva Art Materials aan de Veemarktstraat. ,,In die week maak ik elk jaar de omzet goed.'' ,,Ja, het zal mij omzet kosten’’, vreest ook Emmy Luyten van Hare Majesteit Design aan de Halstraat: ,,Met al die 3FM-jeugd in de straat, blijven mijn klanten thuis.''

Sjoerd van Aalst van de tapijtenwinkel aan de Catharinastraat kijkt terug naar 2008, het jaar dat het Glazen Huis eerder in Breda stond. ,,Toen keek ik het de eerste dag even aan. Maar ik had totaal geen aanloop. Ik ben die week dus maar dichtgegaan. Nu probeer ik het weer, maar als het niets is, kan ik de tent net zo goed weer sluiten.''

,,We missen een alternatief'', zegt Antoine Soeters van de winkeliersvereniging Veemarktstraat. ,,Waar kunnen onze klanten parkeren? Waar kunnen klanten grote bestellingen ophalen? We hebben dinsdag een brief gekregen met informatie, maar duidelijkheid ontbreekt.''

Dat de communicatie wellicht beter kan, erkent ook burgemeester Paul Depla. ,,Communiceren doe je nooit genoeg. Het is jammer als het enthousiasme voor de actie minder wordt door slechte communicatie.'' Hij vraagt de ondernemers naar het grotere goed te kijken. ,,Zal iedereen meteen profiteren? Nee. Natuurlijk snap ik de zorgen voor de kleine winkelier die de maandomzet rond moet krijgen. Maar dit zijn juist die momenten dat je als ondernemer je creativiteit aan moet boren. Hoe kun je je als stad, als straat profileren? Er komt een grote stroom bezoekers door je straat. Zorg dat je ze iets geeft om ook een volgende keer terug te komen.''

Emmy Luyten in de Halstraat heeft wel een idee. ,,Misschien moet ik zelf maar met een petje rondgaan voor de dervingsschade'', lacht ze, als een boer met kiespijn.