De gekantelde vrachtwagen op de A59 bij Made.
Volledig scherm
De gekantelde vrachtwagen op de A59 bij Made. © Mathijs Bertens / MaRic Media

Veel ongelukken met vrachtwagens, maar kritiek op chauffeurs 'slaat helemaal nergens op'

BREDA - Vanwege de vele ongelukken met vrachtwagens zaterdagochtend zijn er twijfels ontstaan over de professionaliteit en deskundigheid van sommige truckers. Arthur van Dijk, voorzitter Transport en Logistiek Nederland, veegt alle kritiek van tafel. "Het is heel gemakkelijk om de vrachtwagenchauffeur de schuld te geven. Dit zijn voorbarige en ongefundeerde uitspraken", meldt Van Dijk aan BN DeStem.

Door de extreme gladheid waren er zaterdag meer dan driehonderd ongelukken op snelwegen, ook in Brabant waren er tientallen ongevallen. Daarbij was een hoog aantal vrachtwagens betrokken, constateert verkeersdienst VID.

Volgens Patrick Potgraven, medewerker bij VID, geeft dat te denken. "Je verwacht van iemand die voor zijn beroep rijdt, dat hij beter weet wat hij doet dan een niet-professionele bestuurder", meldt hij aan NOS. "Als er dan toch zoveel vrachtwagens van de weg raken, dan is die professionaliteit wat mij betreft ver te zoeken."

'Slaat helemaal nergens op'

Die uitspraak schiet bij Van Dijk in het verkeerde keelgat. "Ja, er zijn veel ongelukken gebeurd vanochtend, maar om hier nou een kwaliteitskwestie van te maken is absoluut niet terecht. We hebben hier te maken met beroepschauffeurs die hun werk zo goed mogelijk proberen te doen."

Vaak ligt de oorzaak van een vrachtwagenongeluk in een ander hoekje, zegt Van Dijk. "Er wordt te veel gekeken naar het gevolg in plaats van de oorzaak. Bovendien was het vannacht uitzonderlijk glad. Het komt bijna nooit voor dat er 300 ongelukken op één dag gebeuren. Om vervolgens de professionaliteit van de vrachtwagenchauffeur ter discussie te stellen, slaat helemaal nergens op."

'Zo werkt het niet'

Tijdelijk het werk neerleggen, is volgens Transport en Logistiek Nederland geen optie. "Bedrijven maken met elkaar afspraken die nagekomen moeten worden. We kunnen niet tegen een ziekenhuis zeggen dat we vandaag geen bedden of andere goederen komen leveren. Zo werkt het niet."

Dat neemt niet weg dat veiligheid hoog in het vandaal staat bij de vrachtwagenchauffeur, benadrukt Van Dijk. "Als de chauffeur niet per se de weg op hoeft, dan zal hij dat ook niet doen. Bovendien is iedere trucker voldoende opgeleid om om te gaan met gladheid en andere gevaarlijke situaties op de weg. Dat laten de cijfers goed zien: slechts 0,75 procent van alle files in Nederland wordt veroorzaakt door een vrachtwagen."

Gladheid aangekondigd

Potgraven van VID denkt echter dat veel ongelukken voorkomen kunnen worden. "Deze gladheid is al dagen van tevoren aangekondigd. Als je dan toch per se ergens moet zijn op zaterdagochtend, dan kan je in die plaats de avond tevoren toch ook een hotel nemen?" luidt zijn reactie bij de NOS.