Parcer start proef met 'slimme brievenbus' voor online bestellingen

BREDA - Het Bredase bedrijf Parcer International is in Breda een proef begonnen met 'slimme brievenbussen' die mensen kunnen plaatsen voor online-bestellingen. De pilot wordt uitgevoerd samen met Marktlokaal, een internetplatform waarbij Bredase speciaalzaken zijn aangesloten, zoals een bakker, een slager en een wijnhandel.

Voor de proef zijn diverse Bredanaars geselecteerd die gaan testen hoe de brievenbus werkt bij hun (lokale) internetbestellingen. Mensen zetten bij hun bestelling een speciale code achter hun naam. Met die code kan de bezorger de brievenbus openen en zo het pakket achter laten. Parcer mikt op mensen die veel online bestellen en weinig thuis zijn.

De gemeente Breda ondersteunt de pilot omdat de lokale economie er een impuls door kan krijgen, maar ook om het autoverkeer terug te brengen in de stad. Wat dat laatste betreft, gaat het er om dat mensen hun boodschappen niet zelf hoeven op te halen en dat bovendien de bezorger slechts één keer hoeft te rijden om het pakket af te leveren, ook als mensen niet thuis zijn.

Parcer is enkele maanden geleden begonnen met de verkoop van de brievenbussen in Nederland. Inmiddels zijn er zo'n honderd geleverd. Ze kunnen gebruikt worden voor alle online-bestellingen. "Mensen hoeven er geen speciaal veld voor in te vullen, maar kunnen de code gewoon achter hun naam plakken. Bezorgers begrijpen dan dat ze die moeten gebruiken. En ter verduidelijking kunnen mensen ook nog een sticker bij de deurbel hangen," zegt Roel Sanders van Parcer.

In de eerste versie kostte de Parcer - zoals de brievenbus heet - 450 euro. "Maar we gaan nu over naar meer massa-productie en dan daalt de prijs naar 250 euro," aldus Sanders. Daarnaast moet de klant ook maandelijkse servicekosten betalen van 3,90 euro. "Wij richten ons dan ook op mensen die meerdere online bestellingen per week doen. Dat zijn er op dit moment zo'n 500.000 in Nederland."