Klanten voedselbank regio wél tevreden. 'Als je het niet lust, dan eet je het toch niet?'

BREDA/BERGEN OP ZOOM In Mechelen (België) hebben de vrijwilligers van een Voedselbank het bijltje er bij neergegooid omdat de klanten te kritisch zijn. Een rondje 'voedselbanken' in West-Brabant leert dat dat hier niet aan de orde is: "We krijgen geen klachten van de klanten. In tegendeel."

Annita Kooijman, oprichter van Goederenbank De Baronie in Oosterhout, Geertruidenberg en Dongen snapt de Vlaamse vrijwilligers wel, zegt ze: "Je steekt er zo veel tijd in om mensen te helpen, dus als dat niet gewaardeerd wordt begrijp ik op zich wel dat ze zeggen: ja, toedeloedokie, ik stop er mee. Ze hoeven niet op hun knieën, maar ze kríjgen het voedsel wel. Dus daar mag wel wat respect tegenover staan", zegt Kooijman.
Háár klanten mogen in principe niet kiezen. "Ze krijgen een tas met voedsel en daar moeten ze het in beginsel mee doen. Als je laat kiezen, blijven we met bepaalde producten zitten en dat willen we voorkomen. Het kan best dat mensen sommige producten thuis weggooien, maar dat zien wij dan niet."
De creativiteit is wel eens ver te zoeken, is de ervaring van Kooijman: "Dan geef je tomaten en dan is het 'ik heb al zo veel tomaten, wat moet ik er mee?' Ja, maak dan pasta, of soep. In de supermarkten is het ook allemaal gemaksvoeding. Andijvie, voorgesneden in zakken. Dus als wij dan een hele krop aanbieden, zijn ze bang dat er slakken in zitten. Gewoon onder de kraan ermee, niks aan de hand."  

De voedselbanken in de regio hebben 'natuurlijk' wel eens klanten die kieskeurig zijn. "Dan lusten ze bijvoorbeeld geen pindakaas. Dan zeg ik: laat lekker staan dan, dan neemt een ander het mee", zegt Wim van Overveld van de Voedselbank Goed Ontmoet in Bergen op Zoom. "Er wordt bij ons niet extreem geweigerd. Maar klanten, en dat vind ik terecht, accepteren niet álles. Ze kijken of artikelen nog wel te consumeren zijn. Daarbij wordt nog wel eens de fout gemaakt dat de 'tenminste houdbaar tot'-datum wordt uitgelegd als 'niet meer te eten'.  Maar met enige uitleg wordt dat dan wel geaccepteerd", aldus Van Overveld.

Ook de klanten van de Voedselbank Moerdijk, in Zevenbergen, zijn volgens woordvoerster Lia Hattink 'heel tevreden.' Het pindakaasvoorbeeld uit Bergen op Zoom herkent ze wel: "Wij adviseren dan wel het een keer te proberen, maar lusten ze het niet, zet het dan maar terug. Maar voor het overige horen we elke week: 'Wat fantastisch en wat is er weer véél.' Vooral met de kerst zijn we hier erg verwend." 

In Gilze en Rijen heeft de voedselbank om met secretaris Michel Slink te spreken 'een luxeprobleem'. "Hoe gek het ook klinkt. Maar dat heeft te maken met de verbouwingen van de Albert Heijn en de Emté supermarkt hier. We hebben grote overschotten, ook van toiletpapier en vaatwastabletten bijvoorbeeld. We kunnen zo veel geven dat wij nu vooral ongerust zijn dat de mensen gaan mopperen als we straks minder luxe pakketten kunnen leveren."
"Er zijn altijd mensen die mondig zijn en die bijvoorbeeld liever bruin dan wit brood hebben. Als dat er is, dan mogen ze daarvoor kiezen. Nee, praktijken zoals in Mechelen (waar het voedsel soms al op de parkeerplaats wordt weggegooid, HS)  die kennen wij gelukkig nog niet. Nóg niet", voegt Slink toe. 

Volledig scherm
Het was weer druk bij de voedselbank met het ophalen van de kerstpakketten. Foto René Schotanus/Pix4Profs © RENE SCHOTANUS/Pix4Profs