'Ik wilde de huiselijkheid terug. En dat is gelukt'

Een jongetje uit groep 8 in de Spellenwinkel van Margot Zijtregtop in Breda: 'Ik moet een cadeautje kopen voor Sinterklaas.' 'Wat is je budget', wil Zijtregtop weten. 'Drie euro.' 'Dat wordt moeilijk manneke.' Maar, ook hij slaagt en hij verlaat de winkel met een breinbreker én vijftig eurocent wisselgeld. 
Patchwork, Escape Room The Game en Dominion. Als warme broodjes gaan deze gezelschapsspellen deze weken over de toonbank.  Caroline Schenk uit Rijsbergen weet niet wat te kiezen. De keuze is ook zo groot. Waar je het in haar jeugd moest doen met Monopoly, Ganzenbord en Mens-erger-je-niet, is de keuze tegenwoordig overweldigend. En vaak moet je je ook eerst nog eens door de spelregels zien te ploeteren. Dat wil nog wel eens een uurtje kosten. "Mijn man heeft daar niet altijd het geduld voor", zegt Lisette Wisse. 
"Je moet wel even doorzetten", vervolgt de Bredase. Ze is ervaringsdeskundige. Bij haar in huis is het vaste prik: na het avondeten komen de spellen op tafel. De kinderen zijn 7 en 8, dus bijna op een leeftijd dat ze spelletjes willen spelen die ook leuk zijn voor de ouders, zegt Wisse. Piratenbridge, Machi Koro en Triominos, somt ze op.
Opnieuw een klant in de Spellenwinkel. Het is nog drukker dan in andere maanden, bevestigt de eigenaresse. Deze klant gaat recht op haar doel af: 'Waar ligt bij jou het Pokémongebeuren? Caroline Schenk twijfelt nog steeds. Ze heeft vier kinderen, in de leeftijd van 18 tot 28."Ze kwamen alleen nog maar naar beneden om te eten, bij wijze van spreken. Ik wilde ze achter de pc en de tv vandaan krijgen, ik wilde de huiselijkheid terug. En dat is gelukt", klinkt het triomfantelijk. "Het is nu zelfs zo dat ze regelmatig met vrienden een avondje spellen spelen." 
Nee, Zijtregtop wil niet kwijt welke spellen het best verkopen: "We hebben voor iedere doelgroep spellen en smaken verschillen nou eenmaal. De ene houdt van het pestelement in een spel en voor een ander is het belangrijk dat je  zo veel mogelijk je hersens moet gebruiken."
Het wordt steeds drukker in de winkel. Een jonge vrouw twijfelt over een cadeau voor een achtjarige. Ze wil onder de tien euro blijven. Wordt het een kaartspel? Of toch een bordspel. Dat zit in een veel grotere doos. "Kinderen hebben het liefst een hele grote doos", concluderen klant en verkoper eensgezind.
Nee, Margot Zijtregtop heeft niet alle spellen zelf gespeeld, 'maar ik weet wel wat hier de deur uit gaat.' Of het nou gaat om Halli Galli, 'het spel met de bel', Dweebies, 'kaartspel met karakter' of om het veel ingewikkelder Kolonisten van Catan. De klanten beamen: "Leg haar voor wat je zoekt en zij vindt het spel dat daar bij past."  

KADER: Maar goed dat de sint een man is. Of: Duurste sinterklaascadeaus in Brabant 

Sinterklaas is druk aan het shoppen, merken de grote (online) winkelketens en de kindervriend is ook dit jaar weer niet zuinig. Speelgoed, elektronische spelletjes, boeken, cd's en ook bordspelen vliegen over de toonbank.  En, goed nieuws voor de Brabantse kinderen: die krijgen dit jaar volgens Bol.com de duurste cadeaus.
Judas, het boek van de zus van Willem Holleeder, scoort goed, zoals voor de kinderen geldt voor de nieuwste Harry Potter. Kinderen voor Kinderen blijft ook een populair cadeau. De robothond Zoomer, een elektronische dalmatiër die volgens woordvoerster Marjolein Verkerk kunstjes kan leren op stemcommando, een hond die 'luistert, weet en zelfs vergeet' is een gewilde nieuwkomer. Een gemiddeld cadeau kost dit jaar bij Bol.com 27 euro. Vrouwen, zo weet dit bedrijf, kopen meer, maar geven gemiddeld een lager bedrag uit. 
De gemiddelde besteding per persoon ligt hoger bij de man (6 euro), waaruit de conclusie mag worden getrokken dat het maar goed is dat Sinterklaas een man is.