Volledig scherm
De Heusdenhoutsestraat is een straat voor fietsers geworden. De auto's moeten zich aanpassen. © EDWIN WIEKENS

Fietsstraat: 'Chique allee' of juist levensgevaarlijk?

BREDA - Twee fietsstraten telt Breda inmiddels. De ervaringen van weggebruikers zijn wisselend. Onze verslaggever besloot daarom zelf een rondje te gaan fietsen.

Drie keer fiets ik op en neer over de Heusdenhoutsetraat. Ik zoef lekker over het asfalt, de weg is breed en er is weinig autoverkeer deze middag. De auto's die er wel rijden, houden zich aan de snelheid en passeren netjes zonder dat ik me ook maar een moment onveilig voel.

Aanpassen

Sinds enkele weken is de 1 kilometer lange straat voltooid als tweede fietsstraat van Breda (de eerste was de Boschstraat). De beide weghelften zijn voor fietsers bestemd. Auto's moeten zich aanpassen en mogen niet harder dan 30 kilometer per uur.

Op social media zijn de meningen verdeeld: een aantal mensen noemt het een 'levensgevaarlijke' straat of heeft het over 'schijnveiligheid', een ander vindt het echter een 'chique allee' geworden.

Verbetering

Zelf ben ik geneigd het met de laatste mening eens te zijn. Al fietsend vraag ik enkele dames naar hun ervaringen. ,,Het is echt wel een verbetering", zeggen de vrouwen, die regelmatig door de straat fietsen. ,,Het is mooi geasfalteerd en de auto's blijven netjes achter je."

Dat is ook de opzet van de gemeente, die in een reactie uitlegt dat er voor gekozen is om twee rijbanen te scheiden door een overrijdbare middenstrook met een lichte bolling. 'Deze bolling moet zorgen voor snelheidsremming bij het inhalen van fietsers door autoverkeer. Op de kruisingen zorgen daarnaast plateaus ook voor snelheidsremming en extra attentie.'

Fietsroute

De Heusdenhoutsesraat is onderdeel van een fietsroute naar de binnenstad. Ik ga daarom verder over de Monseigneur de Vetstraat, Sint Ignatiusstraat en Nassau-straat om via de Boschstraat het centrum in de fietsen.

De Boschstraat is nu ruim een jaar ingericht als fietsstraat. Ook daar is veel kritiek op (geweest). De straat is smaller dan de Heusdenhoutsetraat en er staan veel geparkeerde auto's. Maar ik vind het er deze middag prettig fietsen en als ik er 's avonds toevallig nog twee keer doorheen kom, is dat eveneens het geval.

Onderzoek

Uit onderzoek van de gemeente blijkt dat sinds de herinrichting 85 procent van de automobilisten zich aan de snelheid houdt. Ik weet echter ook dat er regelmatig auto's met piepende banden rijden. ,,Dat blijft een doorn in het oog, die jongens met die snelle auto's. Maar dat heeft niet zoveel met de inrichting van de straat te maken," zegt Mikel de Jongh, voorzitter van het Platform Boschstraat.

De Jongh vindt de omvorming tot fietsstraat een hele verbetering: ,,Fietsers voelen zich weer veilig. De kennisgeving aan automobilisten laat nog wel te wensen over. Daarom worden in september de fietstekens op de straat opnieuw beschilderd en komen er overdag borden op de stoep die aangeven dat het een fietsstraat is."

De gemeente gaat ondertussen verder met de inrichting van fietsstraten. Concreet gebeurt dat dit najaar bij de Nassau- en Mauritssingel. Mogelijk volgen daarna nog meer straten.

In samenwerking met indebuurt Breda