Het vliegveld van Antwerpen (Deurne) is te klein voor grote passagierstoestellen, maar denkt desondanks verder te kunnen groeien
Volledig scherm
Het vliegveld van Antwerpen (Deurne) is te klein voor grote passagierstoestellen, maar denkt desondanks verder te kunnen groeien

Antwerpen Airport herpakt zich na roerig jaar

brabantAntwerpen - Niet iedereen in West-Brabant is er zich bewust van, maar de regio heeft binnen een straal van honderd kilometer vijf internationale luchthavens tot zijn beschikking. En dan tellen we Breda International Airport (Seppe) plus de militaire vliegvelden Woensdrecht en Gilze-Rijen gemakshalve niet mee.

Behalve vanaf de grote luchthavens Schiphol en Zaventem kunnen West-Brabanders ook vliegen vanaf Eindhoven, Rotterdam (het voormalige Zestienhoven, nu Rotterdam The Hague Airport geheten) en Antwerpen. Antwerpen? Jawel, want de trotse Vlaamse havenstad kan uiteraard niet zonder eigen luchthaven.

De Internationale Luchthaven Antwerpen of Antwerp International Airport ligt in de deelgemeente Deurne en is ook onder die naam bekend. Ondanks het faillissement van VLM Airlines beleefde de luchthaven in 2016 een recordjaar: 276.311 passagiers werden er vervoerd. Dat is een toename van 25 procent ten opzichte van 2015.

Kleine speler
Directeur Marcel Buelens is er de man niet naar om hoog van de toren te blazen over de resultaten. ‘Deurne’ is maar een kleine speler op de internationale markt. “We hebben een baan met een lengte van 1.510 meter. Dat is niet voldoende voor de ontvangst van grote passagierstoestellen”, zegt hij in het kantoor met uitzicht op het groen van het vliegveld.

Op de achtergrond de contouren van de stad die hier heel erg dichtbij is. Het vliegveld ligt min of meer midden in een woonwijk. Op straat kun je zomaar verrast worden door een Embraer E-190 als hij rakelings scheert over de daken om te landen op Deurne. De luchthaven ligt in feite ingesloten door de stad en kan daardoor qua oppervlakte niet groeien.

Passagiers
Qua aantallen passagiers kan dat nog wel, zo bewijzen de statistieken. “We hebben geprofiteerd van de aanslag op Zaventem in maart vorig jaar. Een paar weken lang is Brussels Airlines uitgeweken naar Antwerpen. Dat heeft het verlies van de bestemmingen van VLM goedgemaakt”, zegt Buelens met een enigszins zuur gezicht.

VLM vloog onder meer op Hamburg, Southhampton en Birmingham. De overblijvers TUI en CityJet vliegen op respectievelijk Spanje en Londen. In Spanje gaat het om de steden Alicante, Barcelona, Ibiza, Malaga, Murcia, Palma de Mallorca. Daarnaast vliegt TUI op Split in Kroatië en Nador in Marokko. CityJet richt zich op zakelijk vervoer. TUI verzorgt zowel lijndiensten als charters. De luchthaven wordt ook gebruikt voor privé- en trainingsvluchten.

Vluchten
Sinds het wegvallen van VLM in juni vorig jaar is het aantal vluchten gedaald. Uiteindelijk heeft zich dat nog niet vertaald in een dalend aantal passagiers voor geheel 2016. Niet alleen de opvang van Brussel Airlines is daar debet aan, maar ook de stijgende bezettingsgraad van veel TUI-vluchten.

Directeur Buelens, die voor de Franse eigenaar Egis ook de luchthaven van Oostende onder zijn hoede heeft, hoopt op een nieuwe toekomst. Een doorstart van VLM is niet uitgesloten. “Samen met de Universiteit Antwerpen bestuderen we welke bestemmingen in Europa rendabel kunnen zijn. Met de resultaten zullen bij luchtvaartmaatschappijen aankloppen om de mogelijkheden tot samenwerking te bekijken.”

Veel hangt volgens Buelens af van de ontwikkelingen bij de vliegtuigbouwers. Een klein straalvliegtuig als de Braziliaanse Embraer E-190 is ideaal voor Antwerpen, omdat een dergelijk of vergelijkbaar toestel er kan landen en stijgen. De E-190 kan rond de honderd passagiers vervoeren, maar de Canadese fabrikant Bombardier zou bezig zijn met het ontwikkelen van een voor Antwerpen geschikt vliegtuig waar meer mensen in kunnen.

Hoe meer passagiers er vervoerd kunnen worden, hoe grote de animo onder de luchtvaartmaatschappijen om vanaf Antwerpen te vliegen.