Volledig scherm
© eric brinkhorst

Pilsje bedreigd door speciaalbier

Een witbiertje of een Radler? Niet gek, want hoewel pils nog met afstand het meest gedronken bier is, kiest de Nederlandse bierdrinker steeds vaker voor speciaalbier met weinig alcohol en biermixen. Dat blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek dat vandaag is verschenen. Volgens het onderzoek van brancheorganisatie Nederlandse Brouwers worden bierdrinkers steeds veelzijdiger.

Volledig scherm
Het merendeel, 53 procent, kiest het liefst voor een vertrouwd biertje van Nederlandse bodem © Hollandse Hoogte / Rink Hof

Eén op de drie bierdrinkers kiest in vergelijking met een onderzoek van twee jaar geleden voor een speciaalbier met minder alcohol, zoals een session ale. Dat is in opmars, want speciaalbier bevat traditioneel juist méér alcohol dan het gewone pilsje (5 procent). Sowieso kiezen Nederlanders die geregeld – minstens één keer per maand – een biertje drinken vaker voor speciaalbier. Zo’n veertig procent van de ondervraagden geeft aan vaker een ander soort bier te drinken dan twee jaar geleden.

Vier van de vijf ondervraagden drinkt wel eens speciaalbier en dan gaat het om voornamelijk witbier, blond bier en tripel, abdij of trappist. 
De grootste stijgers zijn blond bier en weizen. Ook de alcoholvrije varianten van biermixen blijven populair. Zeker met warme temperaturen wordt, vanwege de smaak, vaak voor een biermix zonder alcohol gekozen.

Bieradvies

Een andere trend is dat mensen vaker een passend biertje bij hun eten uitzoeken. Eén op de drie bierdrinkers doet dat. De helft van de ondervraagden zou in de horeca een bieradvies bij gerechten op prijs stellen.

Ondanks de gegroeide interesse voor speciaalbieren en biermixen blijft het traditionele pilsje onverminderd populair. Het merendeel, 53 procent, kiest het liefst voor een vertrouwd biertje van Nederlandse bodem. Smaak en interesse in lokale bieren zijn voor de Nederlandse bierdrinker belangrijke factoren om te kiezen voor bier met Nederlandse achtergrond.

  1. Oude tourbus van The Kelly Family te koop: 'Er zit zelfs een biertap in'

    Oude tourbus van The Kelly Family te koop: 'Er zit zelfs een biertap in'

    Een buitenkans voor fans van The Kelly Family die geld over hebben: de vroegere tourbus van de muzikale familie is te koop. De Iers-Amerikaanse familieband gebruikte de bus jarenlang tijdens Europese tournees. De kenmerkende beschildering, met onder meer de bandnaam, zit er tegenwoordig niet meer op. De Bristol Lodekka is nu egaal rood. Een veilingmeester van Catawiki schat dat de dubbeldekker tussen de 32.000 en 42.000 euro zal opbrengen.
  2. Politie haalt 'illegale marktplaats' met één druk op de knop offline

    Politie haalt 'illegale marktplaats' met één druk op de knop offline

    De politie heeft in samenwerking met meerdere nationale- en internationale veiligheidsdiensten de prominente illegale marktplaats Hansa Market gekraakt. De diensten hebben de website eerst 27 dagen lang in de gaten gehouden en gegevens van gebruikers geregistreerd alvorens de website offline te halen. De website werd live op de persconferentie offline gehaald. De politie is haar nopjes met de actie, en waarschuwt: 'Het is prima dat je op het internet illegaal drugs wil kopen, maar je bent nooit anoniem'.