Volledig scherm
Directeur Gert-Jan de Koster. © peter van trijen/pix4profs

Poppodium Gebouw-T in Bergen op Zoom schrijft voor het eerst zwarte cijfers

BERGEN OP ZOOM - Poppodium Gebouw-T in Bergen op Zoom heeft een goed jaar achter de rug en schrijft voor het eerst in haar geschiedenis zwarte cijfers. Met name extra evenementen, bijvoorbeeld rond het 5-jarige bestaan en Popmonument, hebben voor een recordaantal bezoekers gezorgd. 

Volledig scherm
Timo Hermans, Floran Wolters, docent Cees Snellink en Rowy de Groot in de studio van Poppodium GebouwT. © Chris van Klinken / Pix4Profs

Zakelijk leider Gert-Jan de Koster van het poppodium waakt echter voor te groot optimisme. ,,Het is een dun koord waarop we ons begeven. Een of twee dompers en je hebt een groot probleem."

Binnenkort komt het Poppodium met de definitieve cijfers over 2016 op de proppen. Maar De koster wil best een tipje van de sluier lichten. ,,Er is een klein positief resultaat. En ook ons eigen vermogen is omgebogen van negatief naar positief. Er zijn liefst 38.000
bezoekers geweest, in het poppodium en naar de evenementen die we hebben gehouden. Met name projecten als Puur en Popmonument zijn belangrijk voor ons. De tijd dat je alleen de deuren openzette en een programmering had, zijn echt voorbij. Daarmee red je het niet."

De verhoging van de jaarlijkse gemeentelijke bijdrage, met 150.000 euro, draagt eveneens bij aan de positieve resultaten. Maar het overgrote deel van de inkomsten (70 procent) genereert het podium zelf.  Zo heeft Gebouw-T in 2016 een flinke provinciale subsidie binnengehaald voor Popmonument, een evenement dat de geschiedenis van Bergen op zoom verbindt met (pop)muziek. 

De Koster: ,,We hopen een overeenkomst te sluiten voor een subsidie van een ton voor drie jaar. Een mooie basis om het evenement ook de komende jaren te houden." 

Bovendien zet de poptempel zich hiermee ook regionaal of zelfs landelijk op de kaart. Dat trekt in de optiek van de zakelijk leider bedrijven die bereid zijn te investeren. 

De Koster zoekt eveneens aansluiting bij horeca-ondernemers en hotels om gezamenlijke arrangementen samen te stellen tijdens meerdaagse evenementen. ,,Evenementen bieden kans op verbreding en verdieping. Ook qua programmering. Zo kunnen we tijdens Puur ook lokaal talent een podium bieden."

De frisconcerten blijven ook vijf keer per jaar vaste prik. Ook al draaien die hooguit quitte, ze trekken iedere keer rond de 500 jongeren. ,,Die kunnen verder nergens terecht. Bovendien zien we ze als een langetermijninvestering. Ze leren Gebouw-T kennen en we hopen dat ze ook later terugkomen."

In samenwerking met indebuurt Bergen op Zoom