Volledig scherm
© Thinkstock

Dorpsraad Halsteren woest op wethouder Kammeijer over kruising Steenbergseweg

HALSTEREN - Voorzitter Piet Soffers van Dorpsraad Halsteren is woest op wethouder Yvonne Kammeijer. De gemeente Bergen op Zoom kondigde in september nog aan een brede discussie te beleggen met alle betrokkenen over de nut en de noodzaak van een rotonde op de kruising Steenbergseweg/Wouwseweg/Schoolstraat, maar Kammeijer zei woensdag tijdens een informatieavond over de kruising dat die bijeenkomst er niet komt.

Soffers is ziedend en kondigt aan Kammeijer dinsdag tijdens een werkbezoek van het college aan de Dorpsraad hier op aan te zullen spreken. "De gemeente zei letterlijk in de krant hier een gesprek over te organiseren en dat wordt nu glashard ontkend."

Kammeijer zegt het probleem van de Dorpsraad niet te zien. Volgens haar kan de club tijdens een van de beeldvormende vergaderingen gewoon zijn mening geven. Maar zover is het volgens haar nog lang niet.

'Er is nog niks besloten'
Kammeijer: "Dit was puur ter informatie. Er is nog niks besloten. We hebben alleen de feiten verzameld en de kosten in beeld gebracht. De raad moet nu kiezen wat er moet gebeuren. Daar komt dan vanzelf een voorstel over en daar mag iedereen, dus ook de Dorpsraad over meepraten."

De verkeerslichtinstallatie op de bewuste kruising is hard aan vervanging toe. De dorpsraad ziet vanwege de verkeersveiligheid echter liever dat de kruising vervangen wordt door een rotonde. Soffers: "Fietsers steken nu soms dwars over. Met een rotonde is dat over. Daarbij zal het verkeer veel beter doorstromen."

Kosten
Grootste nadeel van een rotonde zijn de kosten. Uit onderzoek blijkt dat de aanleg van de rotonde duurder wordt dan gedacht, omdat de gemeente extra grond moet aankopen. Anders past de rotonde niet. Daarbij moeten er ook bestemmingsplannen aan worden gepast, iets wat al snel een jaar tijd kost. De kosten voor een rotonde worden geschat op ruim vier ton. Zelfs met provinciale subsidie blijft de gemeente met een gat van dik 180.000 euro zitten. Daarnaast wordt gevreesd dat de verkeerssituatie op de kruising met de Parallelweg nog veel onduidelijker wordt. Volgens Soffers zal dat wel meevallen.

Uit het onderzoek komt een nieuwe verkeerlichtinstallatie als beste optie uit de bus, maar dan moet er wel voor gezorgd worden dat fietsverkeer voortaan in twee richtingen over kan steken. Dat is nu niet overal het geval.

  1. Proef met waterdoorlatende bestrating in Bergen op Zoom

    Proef met wa­ter­door­la­ten­de bestrating in Bergen op Zoom

    BERGEN OP ZOOM - Bestrating. Zo strak mogelijk, zo dicht mogelijk. Geen plassen, we willen droge voeten. En daarom straat Nederland alles vol. Parkeerterreinen, opritten, het terras bij de woning. Soms de hele tuin. Omdat dat zo makkelijk is. Regenwater gaat de riolering in en is weg. Dat is op den duur niet goed. De bodem verdroogt. Steeds meer gemeenten en andere overheden komen daar nu achter. De gemeente Bergen op Zoom haakt er op in met een proef met allerlei verschillende soorten waterdoorlatende bestrating.