Bergenaar Stefaan Verheugt in actie voor de Deeltaxi: 'Gebruikers staan soms twee keer een half uur te wachten'

Toen hij tijdens zijn werk in woonzorgcentrum Stuijvenburgh één de ouderen hoorde zeggen dat ie met de feestdagen overwoog thuis te blijven vanwege het gehannes met de Deeltaxi, was voor Stefaan Verheugt (26) de maat vol. ,,Ik hoor de laatste tijd zoveel mensen over de Deeltaxi klagen, daar moet iets aan gebeuren." Om een beeld te krijgen hoe serieus dit probleem is in Bergen op Zoom, is Verheugt een klachtenmeldpunt begonnen. ,,Er wordt vooral geklaagd over de wachttijd." De taxi's moeten maximaal vijftien minuten voor en vijftien minuten na de afgesproken tijd op de plaats van bestemming zijn. Die norm wordt volgens Verheugt amper gehaald. ,,Maar de gebruikers maken vaak twee keer gebruik van de dienst: de heen- en de terugweg. Ze staan dus soms twee keer achter elkaar meer dan een half uur op hun auto te wachten." Daarbij komt dat de oudjes hun taxi ook vaak missen, als ze vanwege de kou ergens binnen hun rit afwachten. Bijvoorbeeld in de glazen entree van de Jumbo en de MediaMarkt. ,,De chauffeurs zien de klanten dan vaak niet staan. Tegen de tijd dat die naar buiten zijn gestiefeld, is de taxi vaak al weer verdwenen." Tot grote ergernis van de gebruikers, merkt Verheugt. ,,Want dat zijn mensen van de oude stempel: afspraak is afspraak en op tijd is op tijd. Daarbij komt dat veel ouderen geen mobiele telefoon hebben, de chauffeurs kunnen hen niet even bellen om te vragen waar ze nu precies staan."

De 91-jarige Jeltje Schot-De Blaauw maakt regelmatig gebruik van de vervoersdienst. ,,Het is voor mensen van mijn leeftijd zowat de enige mogelijkheid om nog naar de binnenstad te gaan." Maar ook bij haar gaat het vaak mis, zegt ze. ,,Ik ga zeker één keer per week met de Deeltaxi, maar hij is eigenlijk nooit op tijd. En een half uur wachten is lang, hoor. Ik ben gelukkig nog gezond, maar ik weet zeker dat er ook veel ouderen zijn die moeite hebben met dat lange wachten." Zelf stond mevrouw Schot-De Blaauw één keer vergeefs in de stromende regen te wachten. Ze was letterlijk tot op haar hemd nat, weet Verheugt nog. Schot-De Blaauw: ,,Maar ja, wat kan ik anders? De bus is niet voor iedereen even handig en een gewone taxi kan ik niet betalen. Dan moet de nood echt heel hoog zijn, ik heb ook alleen maar een aow'tje." Los van de ergernissen, merkt Verheugt dat de ouderen zelf bijna niet meer klagen als ze te lang of tevergeefs hebben gewacht. ,,Ze geloven het wel. Ze vinden de procedure te omslachtig."

Verheugt roept daarom de Bergse ouderen op om hun klachten bij hem te melden. ,,Ik wil eerst een uitgebreide inventarisatie maken om een goed beeld te krijgen van de omvang van de problemen. Als ik het zo hoor, denk ik dat het best ernstig is. Maar dat weet ik dus niet zeker. Half januari hoop ik een goede indruk te hebben. Dan wil ik een gesprek met de organisatie van de Deeltaxi en de gemeente Bergen op Zoom." Mevrouw Schot-De Blaauw juicht de actie van Verheugt toe: ,,Heel goed dat ie dit voor ons doet." Verheugt krijgt ook vanuit de Bergse politiek veel lof en bijval (zie kader). Personen- en Zorgvervoer Nederland, in West-Brabant verantwoordelijk voor de Deeltaxi, was gisteren niet in staat om op het initiatief te reageren. 

Wie bij Verheugt zijn of haar beklag over de Deeltaxi wil doen, kan een brief sturen naar Stefaan Verheugt, Ansjovislaan 110, 4617 AS, Bergen op Zoom. E-mailen kan ook: klachtendeeltaxi@hotmail.com.