Home / Algemeen / Economie / Aldi gaat A-merk verkopen

Aldi gaat A-merk verkopen

Foto's
1
  • Afbeelding
    Beschrijving
    Foto: ANP

Den Haag - Revolutie bij Aldi, de prijsvechter gaat ook A-merkproducten verkopen. Bij verversing van het assortiment komen ook merkartikelen in aanmerking, zo meldt de Nederlandse directie. In de Duitse pers wordt gesproken over producten van Danone, Mars en Wrigley.

Nooit tornde Aldi aan zijn succesformule: kwaliteit bieden tegen de laagste prijs, en daarom staat efficiëntie binnen het bedrijf op de eerste plaats. Producten van merkfabrikanten, met hun dure reclamecampagnes, pasten daar niet bij. Maar het oude Aldi-recept is niet meer voldoende. Volgens de Duitse pers heeft de concerndirectie van Aldi Nord 3 miljard euro uitgetrokken om de winkels grondig op te knappen.



Testwinkel

Daarbij is weinig meer heilig. In september ging een testwinkel open in Gent. Die is ruimer van opzet, heeft meer glas in de gevel waardoor daglicht binnenkomt en ook de verlichting is verbeterd. Boven de schappen hangen fraaie assortimentsfoto's en het ruikt er naar brood, de winkel heeft volautomatische broodbakmachines. Aldi maakt het bijna gezellig.



Lidl

Concurrent Lidl is Aldi aan alle kanten voorbij gevlogen. Lidl heeft ook de lage prijzen, maar biedt méér. Zoals een uitgebreidere groente- en fruitafdeling en een beleid om lange rijen voor de kassa te voorkomen. "Lidl groeit nog steeds en krijgt inmiddels meer klanten in de Nederlandse filialen dan Aldi", aldus onderzoeksdirecteur Joop Holla van marktonderzoeksbureau GfK. "Aldi kachelt achteruit, terwijl ze het tij meehebben, want door de recessie moet de consument het zuinig aan doen."



Efficiënt proces

In Duitsland verloor Aldi Nord vorig jaar al 3,5 procent omzet. Toen werd ook de top van Aldi Nord vervangen. De nieuwe man Marc Heussinger kiest voor vernieuwing van het oude Aldi-succesrecept. Door de toevoeging van A-merken en verfrissing van de winkels, is het lek nog lang niet boven, zegt Holla. "Bij Aldi is het superefficiënte proces heilig. Denk aan de verkoop vanuit dozen. Maar daardoor stellen ze de klant niet centraal. En de grote vraag is of ze die omslag kunnen maken." Het zusterbedrijf Aldi Süd (niet in Nederland actief) is minder conservatief geweest en voert al jaren A-merkartikelen.



Niet goed voor imago

Fabrikanten zijn vaak niet bereid om bij Aldi in de schappen te liggen, want ze staan onder druk van andere supermarkten. Die zijn niet blij als exact hetzelfde product beduidend goedkoper bij de discounter te koop is. Holla: "En A-merkfabrikanten vinden Aldi niet goed voor hun imago."